Wstep
Startowanie latawca
Sterowanie latawcem
Kręcenie Ăsemek
Bodydragi
Halsowanie po deskę
Start latawca z wody
Zanim przystąpisz do nauki startu z wody sterowanie latawcem powinno być już twoją drugą naturą. Nie tylko znacznie zwiększy to twoje szanse, że już po parunastu próbach staniesz na desce, ale jest to po prostu niezbędne. Przygotowując się do startu z wody będziesz sterował latawcem jedną reką, często nie patrząc nawet na kite'a, kiedy druga będzie zajęta trzymaniem deski. Obowiazkowo powinieneś też opanować umiejętność startowania samemu latawca z wody. Szanse że przy pierwszych próbach pozostanie on suchy są raczej znikome. Ponadto, ponieważ leash do deski jest zbyt niebezpieczny żeby go stosować w kitesurfingu, warto się również nauczyć techniki halsowania po deskę, szczególnie jeżeli pierwsze kroki stawiasz na głebokiej wodzie. Jeżeli wszytkie te umiejętności masz już w jednym palcu, możesz spokojnie sięgnać w końcu po deske... |
Przygotowanie
Jeżeli woda przy brzegu jest płytka, wejdź do wody i stamtąd wystartuj latawca. Najlepiej jeżeli pomoże ci w tym doświadczona osoba. Jest to najbezpieczniejsza metoda, zważywszy że najwięcej wypadków dzieje się właśnie na lądzie. Jeżeli jednak nie masz takiej możliwosci, to przed wystartowaniem latawca połóż deskę możliwie najbliżej brzegu. Wystartuj latawiec w strone wody (bedzie ci latwiej iść w tym kierunku) i zabierając po drodze deskę udaj się do wody, na bezpieczną odleglość od brzegu. Chodząc z latawcem po plaży, najbezpieczniej jest go trzymać nisko nad ziemią w strefie neutralnej (na krawędzi okna wiatrowego).
Założenie Deski na Nogi
Pierwszym krokiem po wejściu do wody jest założenie deski na nogi. Od tej chwili pamietaj, że w razie problemów twoja uwaga powinna przede wszystkim skupiać się na sterowaniu latawcem. Jeżeli latawiec nieoczekiwanie zmieni swoją pozycję i zacznie cię mocno ciągnać, pozbądź się jak najszybciej deski, zostawiając ją za sobą i skoncentruj się na kontrolowaniu latawca. Deska, a w szczególności ostre stateczniki mogą łatwo uszkodzić ciało, dlatego unikaj sytuacji w których mogłaby się ona znaleźć na twojej drodze. Jeżeli w porę zareagujesz, to niewykluczone że uda ci się odzyskać kontrolę nad kitem i nie bedziesz musiał ponownie startować go z wody.
Jeżeli jesteś już gotowy to powoli skieruj latawiec do zenitu (na godzinę 12). Przez cały czas zakładania deski na nogi, latawiec powinien być 'zaparkowany' nieruchomo właśnie w tym miejscu. Zdecyduj, którą reką będziesz zakładał deskę, a która bedzie sterowała latawcem (w naszym wypadku lewa ręka - deska, prawa - latawiec).
Następnie, stojąc plecami do wiatru, złap za lewy footstrap deski i powoli połóż się na plecach. W tej pozycji bedziesz mógł bez problemu kontrolować wzrokiem zarówno deskę jak i latawiec. Włóż prawą nogę w prawy footstrap deski. Jeżeli ci się udalo, to następnie włóż lewą nogę w lewy footstrap i przełóż lewą rękę na drążek (bar). W tym momencie będziesz powoli dryfować z wiatrem, mając już obie nogi w footstrapach. Często zdarza się jednak że po zalożeniu deski potrzebne bądą małe korekty pozycji w wodzie. Możesz to prosto zrobić odpychając jedną ręką wodę.
Na tym etapie powinieneś mieć już obie nogi w footstrapach oraz obie ręce na drążku sterowniczym. Przed rozpoczęciem startu, ugnij tylną nogę w kolanie, podczas gdy przednia powinna być lekko wyprostowana.
Start
W tej pozycji mozesz przystapic do ostatniego etapu: zanurkowania latawca. Poniewaz na poczatku trudno ci bedzie ocenic jak gleboki powinien byc ruch latawcem, wez pod uwage ze lepiej gdy bedzie on zbyt slaby niz zbyt mocny. W pierwszym wypadku mozesz zawsze wrócic do pozycji wyjsciowej kladac się na plecy, podczas gdy w drugim bedziesz zmuszony rozpoczac wszystko od poczatku. W tabelce ponizej znajduja się poszczególne kroki które bedziesz musial wykonac. Dalsza czesc artykulu opisuje kolejno kazdy z nich. Dla uproszczenia zakladamy ze bedziemy startowac w lewa strone.
1.
|
Skieruj powoli latawiec z zenitu lekko w odwrotną stronę do kierunku w którym będziesz płynął (na godzinę 13) |
2.
|
Zanurkuj latawiec w dół na godzinę 10 |
3.
|
W momencie gdy latawiec zaczyna generować moc, stań na desce i skieruj ją płasko z wiatrem |
4.
|
Przenieś ciężar ciała na obie nogi i zacznij ostrzyć |
5.
|
Ugnij lekko nogi w kolanach, przechyl się lekko do tyłu, zacznij krawędziować deską, ustaw latawiec pomiędzy godziną 10 a 11 |
Płynąc w lewą stronę latawiec będzie zawsze poruszał się w lewej połówce okna wiatrowego (pomiedzy godzina 9 a 12). Jednak ponieważ przy starcie potrzebujesz więcej mocy niż połowa okna wiatrowego, ruch latawca musi być większy. W tym celu do startu wykorzystamy dodatkowo cześć obszaru po prawej stronie okna wiatrowego. Dlatego, zamiast rozpoczynać ruch latawcem z zenitu, na początku należy go skierować w przeciwną stronę, na godzinę 13.
Następnie będąc w pozycji gotowej do startu (lewa noga lekko wyprostowana, prawa ugięta) kierujesz latawiec bezpośrednio na godzinę 11. Kiedy latawiec zaczyna generowac moc, stawiasz lekki opór deską i pomagając sobie nogami stajesz na desce. Jeżeli wiatr jest zbyt słaby, lub masz zbyt mały latawiec, powtórz cała sekwencję, tym razem kierując latawiec niżej na godzinę 10. Jeżeli natomiast zostaleś dosłownie 'wyrwany z deski', świadczy to o tym że ruch latawca był zbyt duży, lub zbyt mocno krawędziowaleś deską.
Startujac z wody, dziób deski powinien być skierowany w tym samym kierunku, w którym bedziesz kierował latawiec. Tak więc zamiast ostrzyć pod wiatr lub płynąć półwiatrem, powinieneś na początku odpaść z wiatrem, nabrać prędkości i dopiero później zacząć ostrzyc. Nie przechylaj się też od razu do tyłu. Stań wyprostowany i trzymaj deskę płasko na wodzie. Dopiero wtedy możesz powoli zaczynać ostrzyć pod wiatr. Ponieważ przy starcie płyniesz z wiatrem z tą samą prędkością co latawiec, napięcie na linkach będzie coraz mniejsze. Jeśli w porę nie zaczniesz ostrzyć, stracisz prędkość i staniesz w miejscu. Zmieniając kurs deski do pólwiatru napięcie na linkach znów wzrośnie, a latawiec zacznie generować ponownie moc. ÂŻeby nie stracic w tym momencie równowagi, powinieneś lekko ugiąc nogi i odchylić się do tylu, jednocześnie lekko krawędziując deską.
Bardzo ważna rolę podczas startu z wody odgrywa dobra praca nóg. W pierwszej fazie startu, często popełnianym błędem jest bierne czekanie aż latawiec sam postawi cię na deskę. O wiele skuteczniejszym sposobem jest pomóc sobie odpowiednim ruchem ciała, podobnym do wstawania z ziemi bez pomocy rąk, z tą różnicą jednak, że podczas stawania na desce początkowo większa siła powinna spoczywać na tylnej nodze. W momencie kiedy już uda ci się stanąć na desce, szybko przenieś ciężar ciała na obie nogi.
Słaby wiatr
Najczęściej podczas nauki pływania będziesz używał małego latawca, generującego niewiele mocy. Z tego powodu, jeżeli po stanieciu na desce pozostawisz latawiec nieruchomo w pozycji 45 stopni nad wodą (pomiędzy godziną 10 a 11), to po paru metrach staniesz w miejscu i będziesz zmuszony powtórzyć całą procedurę startu z wody od nowa. Dzieje się tak dlatego, ponieważ przy słabym wietrze mały latawiec jest zdecydowanie szybszy od deski i zanim deska wpadnie w ślizg, latawiec będzie już na krawędzi okna wiatrowego zupełnie tracąc całą moc.
ÂŻeby temu zapobiec, steruj energicznie latawcem na przemian w góre i w dól. Płynąc, droga jaka będzie pokonywał latawiec powinna przypominać wykres sinusoidy. Przy bardzo słabym wietrze, zakres ruchu latawca będzie obejmował prawie cały lewy obszar okna wiatrowego, podczas gdy przy mocniejszym (lub gdy nabierzesz prędkości) wystarczą małe ruchy pomiędzy godziną 10 a 11. Sterowanie latawcem powinno być płynne, ponieważ przerywając ruch na chwilę latawiec ponownie powędruje do strefy neutralnej i straci moc. 'Sinusoidowanie ' ma natomiast na celu zatrzymanie go w strefie mocy, generując przy okazji wiatr pozorny, który pozwala nam płynąć.
Idealne warunki
Jezeli uda ci się trafic na idealne warunki do nauki halsowania to wystarczy ze po starcie ustawisz latawiec w pozycji 45 stopni nad woda i bedziesz caly czas plynac z jednakowa predkoscia. W tej sytuacji latawiec bedzie mial taka sama predkosc jak deska. Pomimo iz rzadko zdarza się jednakowy wiatr przez dluzszy czas, to dzieki odpowiedniej pracy drazkiem lub krawedziowaniu deska nie powinienes miec wiekszych problemów z utrzymaniem stalej predkosci na desce.
Najprostsza metoda jest oczywiscie zwiekszenie lub zmniejszenie mocy latawca drazkiem. Przyciagajac do siębie drazek latawiec skieruje się wglab strefy mocy generujac wiekszy ciag. W ten sposób latawiec znów bedzie mial zblizona predkosc do deski i nie bedzie uciekal na skraj okna wiatrowego. Analogicznie, odpychajac od siębie drazek latawiec straci troche mocy, co jest szczególnie przydatne podczas naglych porywów wiatru.
Kolejna technika jest krawedziowanie deska. Jezeli zaczynasz plynac zbyt szybko, to zeby zwolnic wystarczy ze wbijesz mocno krawedz deski jednoczesnie plynac ostro pod wiatr. Zeby ponownie przyspieszyc wystarczy mniej krawedziowac. Przy slabszym wietrze mozesz dodatkowo odpasc z wiatrem by nabrac predkosci.
W praktyce czesto stosuje się obie opisane wczesniej techniki jednoczesnie. Przy slabym wietrze przyciagajac drazek i mniej krawedziujac deska i odwrotnie przy nadchodzacych szkwalach. Pamietaj jednak, ze nauka przy nierównym wietrze jest trudniejsza i duzo bardziej niebezpieczna!
Mocny Wiatr
Jeżeli uczysz się na dużym latawcu przy mocnym wietrze, to latawiec od razu po starcie szybko skieruje się do strefy mocy. Jeśli w porę nie zareagujesz i zaczniesz nabierać prędkości, latawiec coraz bardziej będzie się cofał do strefy mocy a twoja predkość będzie szybko rosła. Jeżeli skierujesz w tym momencie latawiec do zenitu, to niewykluczone że wykonasz swój pierwszy niezamierzony skok. ÂŻeby temu w porę zapobiec, musisz odpowiednio kontrolować prędkość deski. W momencie gdy poczujesz że nagle płyniesz zbyt szybko, staraj się wbić mocno krawedz deski w wode, przechyl się do tylu oraz staraj się płynąć ostrym kursem pod wiatr.
autor: Pablo